Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Pentax smc DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM - test obiektywu

21 listopada 2008

8. Winietowanie

Uniwersalne zoomy zawierające szeroki kąt i dające spory zakres ogniskowych mają zwykle poważne problemy z winietowaniem, które jest szczególnie duże na krańcach zakresu. Przykładowo, Sigma 17-70 mm, na najszerszym kącie, gubiła aż 40% światła w rogach. Tak chwalony Zeiss 16-80 mm, właśnie przy winietowaniu notował największa wpadkę tracąc aż 42% światła. Tutaj nie poradził sobie także Nikkor 16-85 mm VR, który dla 16 mm notował winietowanie sięgające aż 49%.

Na tle tych poważnych wpadek Pentax 17-70 mm prezentuje się bardzo dobrze. Dla minimalnej ogniskowej i maksymalnego otworu względnego spadek jasności w rogach kadru wynosi 29% (-1.0 EV) i co rzadkie na szerokim kącie, szybko spada wraz z przymykaniem przysłony. Dla f/5.6 winietowanie schodzi do nieuciążliwego poziomu 15%, a na f/8.0 znika w zasadzie całkowicie (9%).

Pentax smc DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM - Winietowanie

----- R E K L A M A -----


Aby być uczciwym, w porównaniu do Sigmy 17-70 mm, warto jednak zaznaczyć, że na 17 mm jest ona o 1 EV jaśniejsza od Pentaxa, więc miała znacznie trudniejsze zadanie w korygowaniu winietowania. Z drugiej strony, nawet gdy przymkniemy ją do f/4.0, winietowanie wciąż sięga 20%, a więc poziomu tego samego rzędu co u Pentaxa.

Dla ogniskowej 30 mm problemów z winietowaniem nie ma prawie wcale. Nawet na maksymalnym otworze Pentax notuje wynik wynoszący tylko 12% (-0.36 EV), co w praktyce nie przeszkadza prawie wcale. Dla f/5.6 winietowanie spada do niezauważalnego poziomu 9%.

Przy 50 mm i dla maksymalnego otworu spadek jasności w rogach kadru wynosi 21% (-0.70 EV). Na szczęście po przymknięciu obiektywu o jedną działkę problem znika całkowicie (7%).

Dla maksymalnej ogniskowej winietowanie znów wzrasta i dla f/4.0 sięga 24% (-0.80 EV). Tutaj także wada ta zmniejsza się bardzo szybko wraz z przymykaniem przysłony, dla f/5.6 spadając do 13%, a dla f/8.0 do 5%.

W tej kategorii Pentax niewątpliwie zasłużył na pochwały, notując w klasie uniwersalnych zoomów, jeden z najlepszych wyników.

Pentax smc DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM - Winietowanie

Pentax smc DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM - Winietowanie

Pentax smc DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM - Winietowanie